Unik individ eller vandrande skyltdocka?

Med risk för att låta gammal, och då är jag ändå bara född i början av 80-talet, kan jag faktiskt sakna den gamla goda tiden då hederliga stadskärnor fanns fyllda med mysiga butiker och caféer, lokala torghandlare, gömda guldkorn och en unik prägel för just den staden man befann sig i. Kommer ni ihåg hur man endast åkte till köpcentrum eller större städer om man skulle storhandla eller säsongsshoppa? Hur häftigt och spännande det var när man besökte grannbyn där invånarna hade en helt annan stil eller när man åkte länge för att till slut hamna bland storstadens puls med de trendigaste affärerna och de stora butikskedjorna?

I och med internets framfart och e-handeln som började ta form i början av 2000-talet så började sakta men säkert städernas utformning att förändras. Online-butiker blev ett hett ämne och plötsligt var det en självklarhet för varje företag att även ha e-handel kopplat till sina fysiska butiker. Detta gjorde att de kunde nå ut till fler kunder och konsumenterna började även intressera sig för att köpa de mer udda produkterna på internet istället för i städerna. Allt blev plötsligt väldigt lättillgängligt. I takt med detta började stora köpcentrum att poppa upp lite varstans i vårt avlånga land och lockade butiker i stadskärnorna att flytta in i fräscha lokaler med förbättrat kundflöde och högre omsättning som lovord. De lokala aktörerna hade inte en chans mot storjättarnas hyror, avtal och krav. Invånarna bländades dessutom av ljuset från de moderna byggnaderna som uppenbarade sig från ingenstans och som fylldes av det senaste inom kläder, inredning, teknik och prylar. Stadskärnans början på utrotning var ett faktum.

Om vi ser på köpcentrum är de alla utformade på samma sätt. De är lättåtkomliga, både för de som bor i stad, by eller mitt ute i ingenstans. De vet exakt var de ska byggas för bästa möjliga vinst. Det finns oändligt med gratisparkeringar, alltid kollektivtrafik till och från de olika platserna runtomkring, stora matvaruhus uppbunkrade med något för alla, samma gamla bolag fullproppad med gedigna alkoholhaltiga drycker och sist men inte minst – de stora aktörerna. De stora namnen. De stora kedjorna som har de senaste inom det senaste. Det alla vill ha. Det de vill få oss att tro att vi vill ha – men som vi egentligen inte alls behöver. Och just det ja – vi glömde snabbmatskedjorna också. De är viktiga de! Det lockar också folk, speciellt drive-in-möjligheten, för det är ju viktigt att det går snabbt när du ska fylla din kropp med gift. Det blir lättare så. 

Det spelar inte längre någon roll var någonstans i Sverige du befinner dig – i varje hörn finns det identiska köpcentrum med samma identiska utbud. Från Malmö i söder, till Kiruna i norr. Alla städer däremellan har sorgligt nog börjat tappa sina identiteter och invånarna likaså. Internet, e-handel och köpcentrum har slukat allt de unika som varje stad tillförde och den lokala känslan man en gång i tiden hade. Vi ska vara glada över att områden som t ex Haga och Majorna i Göteborg fortfarande existerar, likadant med Söder i Stockholm. Här välkomnas mångfald, alternativa stilar, unika identiteter och människor som står ut från mängden. Här behöver inte alla se likadana ut, alla behöver inte följa trender och mode, handla i samma butiker eller vara intresserade av samma prylar. Och ändå är det här vi finner starkast gemenskap och störst frihetskänsla. 

Så varför skapas dessa köpcentrum egentligen och vad händer när stadskärnor, unika butiker och lokala aktörer börjar försvinna? När konsumtionen flyttade över till e-handel blev vi som konsumenter lättare att både spåra och styra. Vårt köpbeteende blev kartlagt och som vi tidigare pratat om, bl a i senaste podd-avsnittet gällande algoritmer, blev riktad reklam någonting som främjade konsumtionen. Online-shopping går hand i hand med butikskedjornas marknadsföring, kampanjupplägg och fysiska handel. All shopping har i slutändan alltid med ekonomi, inflation och konsumtion att göra. De vill att vi ska konsumera för att hålla ekonomin i rullning. Ju mer de kan kontrollera och styra vårt köpbeteende, desto lättare är det att styra landets ekonomi.

Varför detta då görs med hjälp av stora butikskedjor och köpcentrum, och inte med stadskärnor och lokala aktörer, är ett ganska så enkelt svar – det är lättare att styra en kedja med hundra butiker med samma sortiment runt om i landet än hundra lokala aktörer i olika städer där alla har ett unikt urval av produkter. Och oftast är det ju så att de lokala aktörerna till stor del vill sina kunders bästa och driver en verksamhet de brinner för, medan de stora kedjorna drivs av vinst och expansion. 

Vi har på senare år blivit vandrande skyltdockor som numera arbetar gratis åt de stora kedjorna. Vi sväljer deras reklam och marknadsföring med hull och hår och ser upp till dem som allsmäktiga gurus. Vi tror att de ger oss det vi vill ha men egentligen tjänar de bara multum på att vi konsumerar de produkter de matar ut på löpande band. Ju mer vi konsumerar – desto mer producerar de. 

Så nästa gång du besöker ett köpcentrum, fråga dig själv syftet till varför du är där. Och nästa gång du håller i den där prylen eller det där klädesplagget, tänk efter en andra gång – behöver jag verkligen det här?

Följ mig på SKARPT

Youtube

Instagram

Hemsida

Spökpodden

Hemsida

Lämna ett svar

Till startsidan